Bordács Andrea
művészetkritikus, esztéta
Budapest, 1964. szeptember 22.
Az ELTE magyar–történelem–művészeti menedzser–esztétika szakán végzett (1988, 1992, 1999; 2000). A skóciai University of Edinburg History of Art művészettörténeti PhD-képzésén vendéghallgatóként vett részt s közben kutatásokat folyatatott a kortárs skót művészetről a College of Art Edinburgon. (2003). PhD (2008) A távol és jelenlét Tót Endre művészetében.
Képzőművészeti kritikái, tanulmányai 1995 óta jelennek meg a szakmai folyóiratokban, 1997-től az Új Művészet olvasószerkesztője, szerkesztője, számos kötet, katalógus szerkesztője (pl. Street art szám, Enigma). A Műcsarnok kurátora és szerkesztője, 2006-tól az Ernst Múzeum munkatársa, majd a galéria bezárásáig a Dorottya Galéria vezetője volt. Jelenleg a Nyugat-Magyarországi Egyetem docense.
Fő kutatási területe: a Fluxus, a kortárs művészet – különösen a hazai az orosz és a kínai, a nőművészet, az erotika és szexualitás a kortárs művészetben, a magaskultúra és tömegmédia határterületei, a digitális művészet, a portré és a művészek önreprezentációi, a kortársa kortárs művészetelméletek.
DÍJAK: Kállai Ernő Műkritikusi Ösztöndíj, Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj
Főbb művei
Tót Endre-monográfia (társsz., 2003); Örökölt realizmus. A valósághű ábrázolás öt évtizede (társsz., 2003); Face to face. A személyiség megjelenítése és a portré alternatívái a kortárs magyar képzőművészetben. In Re-produkciók. Elméleti írások és elemzések a kortárs művészetről, Várady Róbert kismonográfia (2008), Illés Barna (kismonográfia, megjelenés alatt).
Főbb cikkek: Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, ÚM, 1998/5., Tót Endre művészkönyvei, ÚM, 2002/1., Erósz időzavarban (Jan Saudek világa), ÚM, 2002/2, Beűzetés a paradicsomba? (Oleg Kulik legújabb művei Párizsban), ÚM, 2002/3, Játszd újra, szem! (Németh Hajnal képi világa),/ Play it again, szem (Hajnal Németh's visual world), ÚM, 2002/6, GAP SHOW - fiatal angol művészek, ÚM, 2002/9; Iconoclash – A képrombolás története, ÚM, 2003/1., Art for Network, ÚM, 2003/7, A rettenet színháza (Jake és Dinos Chapman művészete), ÚM, 2003/9, A portré alternatívái a kortárs művészetben 1. ÚM, 2004/10-11, Nagy Kriszta erotikus művei a Szappanoperában és minta halál című kiállítása, Preasens, 2004/4., A szenvtelenség igézetében. Az art déco ikonja: Tamara Lempicka. ÚM, 2005/3., „Miénk itt a tér…”Városi folklór és/vagy szubkultúra. Street art. Új Művészet, 2005/11., „Az jó hírért névért…” Szupersztárok Warholtól Madonnáig. ÚM, 2006/3., A titkos kert – Lydia Schouten videóműve. ÚM, 2006/7., „Isten halott. És mi öltük meg.” Corpus Christi-téma a kortárs művészetben. ÚM, 2006/10., Harmadik típusú találkozás? Kortárs kínai képzőművészet. ÚM, 2007/1., Hová tűnt egy nemzedék? Művészgeneráció-váltás az elmúlt 10 évben. ÚM, 2007/4., Ki van a képen? Az elbeszélő én változása Nagy Kriszta művein. ÚM, 2007/5., Lágy Apokalipszis. Az elmúlás és pusztulás képei Velencében. ÚM, 2007/8., In Art Dreams Come True / A művészetben az álmok valóra válnak. Katarzyna Kozyra művei, Praesens, 2007/3., Lenmechanika – festészet az új (?) médiumok igézetében, ÚM, 2008/nyár 2., Other than Yourself. An Investigation between Inner and Outer Space. (A víziók világa intellektuális kontroll alatt), Paesens, 2008/2., A kiállítás mint remake. Forradalom, szeretlek! Praesens, 2008/3.